Watersportvereniging

Watersportvereninging Albatros

Introductie

Watersportvereniging Albatros werd opgericht in 1957. Tegenwoordig zijn we gevestigd aan de Fortuinstraat in Amsterdam, maar meer dan 55 jaar geleden gestart aan de Kattenburgervaart. Kort na de oprichting zijn we verhuisd naar de overkant aan de Wittenburgerkade. En na een aantal jaren hebben we een nieuwe plek gekregen aan de andere kant van Wittenburg; ongeveer op dezelfde plek als waar we nu gehuisvest zijn.

kompass

Dat waren écht andere tijden: we spraken toen nog over zelf afgetimmerde steigers van drijfhout of stalen palen. Er was geen drinkwater- of elektriciteit, maar wel een eensgezinde band tussen de hobbyisten die besloten een vereniging op te starten. Een aantal dat nog steeds lid is, heeft daar als kind kennis mogen maken met de watersport.

kompass

Ieder najaar werd er een hellingdag georganiseerd waar alle leden de boten met houten rollen de wal optrokken en in de lente met vereende krachten de boten, vers geteerd, de wal verlieten.

kompass

In 1988 moesten we wegens grondsanering tijdelijk verhuizen naar de Amstel (Omval) waar we 3 jaar lang onze boten hebben gestald. Maar in 1991 zijn we weer teruggekeerd op Wittenburg waar we de mogelijkheid aangeboden kregen om een terrein, samen met Watersportvereniging de Oostvaarders, te huren. Bij terugkomst hebben de leden van beide verenigingen eigenhandig een clubhuis gebouwd en werden de steigers geplaatst.

kompass

De haven is ideaal gelegen, in een rustige Amsterdamse gracht, op een historische plek tussen het Scheepvaartmuseum en de werven van de VOC, op een paar minuten varen van het IJ. Inmiddels zijn alle steigers voorzien van water- en electriciteitsaansluitingen. Er zijn toilet- en douchegelegenheden aanwezig. Bovendien is draadloos internet voor onze passanten beschikbaar.

kompass
Wat is het grootste golfterrein? De Zee!